Pop up stand – wel of niet onderscheidend genoeg?

Pop up stand – wel of niet onderscheidend genoeg?
Rate this post

Onlangs sprak ik een exposant die op zoek was naar een mobiele presentatiewand of beurswand. Deze dame had voor haar bedrijf in 2011 een aantal kleinschalige vakbeurzen gepland en wilde daarnaast nog een klantendag organiseren. Ze was daarom op zoek naar een lichtgewicht presentatiesysteem waarmee ze haar bedrijf professioneel zou kunnen presenteren op deze evenementen.

Pop-up stands zijn erg populair

Tijdens ons gesprek passeerden ook de bekende “pop-up stands” de revue. Deze zijn tenslotte licht in gewicht, eenvoudig op te zetten en gemakkelijk mee te nemen. Met de juiste invulling kunnen ze er bovendien ook nog eens gelikt uitzien. Het is dus niet voor niets dat dergelijke pop-up stands al jaren erg populair zijn als invulling van kleinschalige beursstands of als “stand-alone” display. Dat was mijn gesprekspartner ook opgevallen want ze had al enkele keren goed rondgekeken op beurzen. Daarbij was het haar opgevallen dat veel standhouders gebruik maken van dergelijke pop-up stands, vooral in de zo karakteristieke half-ronde vorm.
Dit was  meteen ook de reden voor haar om juist niet zo’n pop-up stand te willen aanschaffen, want daarvan zag je er al zoveel…

 

pop-up stand
Wat ziet een bezoeker als deze kijkt naar uw beursstand?

Een interessante gedachtegang moet ik zeggen, maat toch was ik het niet met haar eens. Niet omdat ik zo nodig een pop-up stand wilde pushen maar omdat ik echt denk dat het daar niet om gaat. Ik vertelde haar dan ook dat naar mijn mening het type systeem, wat eigenlijk niet meer is als een communicatiedrager, er niet zo heel veel toe doet. Tenminste, zolang deze voldoet aan enkele randvoorwaarden en natuurlijk aan de praktische eisen die een bedrijf er zelf aan stelt. Waar het volgens mij wel om gaat is om wat je met het systeem doet om ervoor te zorgen dat een beursbezoeker zich aangesproken en aangetrokken voelt door je beursstand. Met andere woorden hoe deze wordt vormgegeven een aangekleed. Want dat bepaald uiteindelijk hoe een bezoeker de totale beurspresentatie ervaart. Want een beursbezoeker kijkt met heel andere ogen naar een beursstand als dat wij, denkend vanuit ons vak, dat doen. En ook mijn gesprekspartner had met een andere bril op naar de beursstands gekeken als dat een beursbezoeker dat doet. Want die zal het absoluut niet opvallen met welk soort of type systeem de standpresentatie is opgebouwd.

beurswand

Kies voor de juiste invulling, aankleding en lay-out van uw beurswand of beursstand

Na enige discussie waren we het met elkaar eens. Welk type systeem ze ook zou kiezen, we zouden veel aandacht besteden aan juist de invulling, het ontwerp en de lay-out van de stand. Uiteindelijk werd er ondanks de vele alternatieven toch gekozen voor een pop-up stand. Weliswaar in een afwijkende variant en uitvoering, maar toch.

Wie op zoek is naar een lichtgewicht systeem voor (kleinschalige) beurzen en evenementen heeft veel keuzemogelijkheden. Een pop-up stand is er daar één van maar zeker niet de enige. Welk systeem u ook kiest, bedenk dat het effect en het resultaat van uw beursdeelname niet afhangt van het systeem, maar vooral van wat u er mee doet. Een goede standbouwer, reclamebureau of leverancier van mobiele stands kan u daar zeker in adviseren.

Michel Rijnberg
www.expodisplayservice.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *