Uw beursstand en beursdeelname – de eerste indruk

Uw beursstand en beursdeelname – de eerste indruk
Rate this post

Vriend of vijand in een mili-seconde?

Webgebruikers vormen eerste indrukken van webpagina’s in zo weinig als 50 milliseconden: binnen 1/20ste van een seconde dus. Dat blijkt uit onderzoek van de Carleton University in Ontario, Canada. Razend snel en bovenal razend interessant.

Helemaal als je bedenkt dat zij op basis van die eerste indrukken in een oogwenk waardeoordelen vormen over de totale website, de producten op die website en de leverancier ervan. En dat zij vervolgens – omdat mensen nu eenmaal graag gelijk hebben – op zoek gaan naar bevestiging voor hun eerste indruk. Daarbij dan zelfs zaken negeren die hun initiële waardeoordeel tegenspreken. Met een duur woord, het Halo-effect genoemd.

Ik weet niet hoe het met u zit, maar ik kan geen waardeoordeel vormen binnen 1/20ste van een seconde dat gebaseerd is op feiten en kennis. Ik hoef echter maar één blik op een website te werpen om te kunnen bepalen of ik het wat vindt of niet. Als de homepage te traag opbouwt, ik eerst een filmpje moet bekijken of een pop-up moet wegklikken waar ik niet om heb gevraagd dan irriteert mij dat. Net als gecamoufleerde, onleesbare teksten en ergerlijk kleurgebruik. Knappe website die mij daarna nog kan boeien. Anderzijds zal ik de laatste zijn die ontkent wel eens negatieve signalen te negeren, omdat het bedrijf of verkoper vanaf de eerste indruk al niet meer stuk kon.

Website versus beursstand en beursdeelname

Heeft u de parallel al getrokken? Tussen webpagina’s en uw beursstand en beursdeelnames? Hopelijk vraagt u zich inmiddels voorzichtig af: “Wat voor webpagina’s geldt, geldt dat ook voor beursdeelname en beursstand?” Irrelevante vraag? Ik denk het zeker niet!

Ik, beste lezer en exposant, zou er persoonlijk namelijk niet aan moeten denken om duizenden Euro’s te hebben uit te geven, om mijzelf vervolgens op de beurs dagenlang uit te sloven en alles uit te kast te halen om bezoekers te overtuigen van mijn bedrijf, onze producten en mijzelf, terwijl zij uitsluitend bezig zijn om hun negatieve eerste indruk bevestigd te zien in alles wat ik doe en zeg.

Ga voor uzelf het volgende na. Welke eerste indruk maken wij eigenlijk met onze beursstand en beursdeelname? En welke indruk zouden wij moeten maken?. Denk daarbij niet in details, maar in grote lijnen. Denk aan zaken als kleurgebruik, standontwerp, standindeling, toegankelijkheid en aankleding van de beursstand. Is het in een oogopslag duidelijk wie u bent en wat uw onderscheidende waarde is voor uw doelgroepen? En niet in de laatste plaats: wat straalt uw standpersoneel uit? Handhaaf en versterk positieve aspecten en elimineer de negatieve.

Maakt de eerste indruk van uw beursstand en beursdeelname vrienden of vijanden?

Ton Willemse
www.beurstotaaltraining.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *