Beste beursmanager, bezoek eens een beurs

beursbezoek
Beste beursmanager, bezoek eens een beurs
Rate this post

Deelnemen aan beurzen vergt veel voorbereiding en inspanning. Het organiseren van de beursstand, aanvragen van elektriciteit, parkeerkaarten, vloerbedekking, meubilair, catering, badges, multimedia enz. enz. vraagt veel van de beursmanager.

En als de grote dag dan eindelijk is aangebroken dan hoop je als beursmanager dat alles loopt zoals je hebt gepland. Stand klaar, standbemanning klaar? Ja? Go! Als beursmanager of standbemanning kijk je verwachtingvol naar de beurs bezoekers die door de hopelijk volle gangpaden aan alle stands voorbijgaan. Weten ze me te vinden? Vinden ze mijn product of bedrijf interessant? Hoe kan ik het beste met ze in contact komen? Komt mijn boodschap wel over?

Succesvol deelnemen aan beurzen kun je leren op de beurs zelf

De bezoeker van de beurs heeft uiteraard heel andere belangen en is dus ook met andere dingen bezig. Deze bezoeker is meestal niet op zoek naar een specifiek bedrijf of product maar naar informatie of producten waarmee deze zijn/haar eigen business beter/goedkoper/gemakkelijker kan maken. Bij elke stand zal de bezoeker zich onbewust afvragen “what’s in it for me” en in een split second beslissen of ze (even) stil blijven staan bij de beursstand of dat ze doorlopen. Door te proberen jezelf (als beursmanager) te verplaatsen in de bezoeker kun je veel leren om de aanpak van je beursdeelname te verbeteren

Bezoek regelmatig een beurs

Het is zeker raadzaam meerdere keren per jaar een beurs te bezoeken. Als bezoeker. En dat hoeft niet eens een beurs te zijn die direct raakvlakken heeft met je eigen bedrijf. Als je dat doet, kijk dan eens met andere ogen naar zo’n beurs. Analyseer je eigen gedrag als beursbezoeker en dat van de andere bezoekers. En probeer zo antwoord te krijgen op de volgende vragen:

• Welke beursstands trekken de aandacht en waarom?
• Welke plekken van de beurs zijn het beste. En waarom is dat?
• Waar houden zich de meeste mensen op en waarom?
• Welke standhouder heeft de meeste klanten in zijn/haar stand en waarom?
• Welke route nemen de meeste beursbezoekers?
• Wat doen standhouders buiten hun beursstand om, om met mij te communiceren?

Waarom, waarom, waarom dus. Daar kun je namelijk veel van leren.

  1. Zo ontdek je bijvoorbeeld waarom er op die ene stand veel reuring is, terwijl er bij de buurman niets gebeurt. Bijvoorbeeld omdat er op de beursstand een live demonstratie werd gegeven.
  2. Je ervaart welke benadering van standbemanning je als prettig ervaart en welke niet Belangrijk, omdat je zo je eigen standbemanning beter kunt trainen.
  3. Je gaat snappen welke route mensen kiezen. Hoe lopen de mensen vanaf het moment dat ze binnenkomen?Interessant om rekening mee te houden bij het ontwerp van je eigen beursstand
  4. Je merkt welke benadering van standbemanning effectief is om in gesprek met je te komen. Handig, want zo kun je zelf gemakkelijker in contact te komen met je eigen beursbezoekers
  5. Je merkt welke beursstands, visuals en ontwerpen je meteen “pakken” en waarom dat het geval is. Zo kun je zelf actief bijdragen aan de productie van een betere beursstand.

Je doet als bezoeker zo veel ideeën op die je zelf ook kunt gebruiken voor je eigen beursdeelname. Beter goed gejat als slecht werkt zeker ook op beurzen;)

Met andere woorden, als je zelf als exposant deelneemt aan beurzen het is aan te raden om ook als bezoeker met enige regelmaat een beurs te bezoeken. Probeer daarbij analytisch te bekijken wat je precies ziet. Zo krijg je handvatten om nog meer uit j beursdeelname te halen. Succes!

Michel Rijnberg
www.expodisplayservice.nl

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *