Stopping power: succesfactor of modekreet?

Stopping power: succesfactor of modekreet?
4.7 (93.33%) 3 votes

Beursstands. Ze moeten communiceren, de aandacht trekken “engagen” en vooral ook stopping power hebben. Toch?

Het succes van je beursdeelname wordt bepaald door vele factoren. Sommige kun je niet of nauwelijks beïnvloeden (denk aan de hoeveelheid bezoekers die de beurs trekt) maar op veel factoren heb je weldegelijk invloed. Dat er (hopelijk veel) bezoekers rondlopen op de beurs is mooi, maar wat je wilt is met ze in gesprek komen. In ieder geval met het deel van de bezoekers dat tot je potentiele klantengroep behoort. En dat begint bij het moment waarop je ze, al dan niet enigszins geforceerd, stil laat staan bij je beursstand. Dát is het moment waarop je in gesprek kunt komen en potentiele klanten . Het helpt dus als jouw beursaanpak en presentatie Stopping Power creëert.

8 tips om stopping power te creëren:

1. Zorg dat je beursstand opvalt door kleurgebruik, design en een prikkelende boodschap.
Bezoekers komen niet zomaar naar de beurs. Ze zoeken iets of willen op z’n minst geïnformeerd worden. Zorg dat je in ieder geval zichtbaar aanwezig bent en met je stand de aandacht trekt.

2. Organiseer Lezingen of (product) demonstraties op de stand.
Deze trekken altijd bezoekers en/of aandacht wat het leggen van contact vereenvoudigt.

3. Zorg dat je beursstand zelf goed communiceert.
Wie ben je en wat heb je te bieden is op veel stands niet meteen duidelijk terwijl dat wel zou moeten. Zo blijven potentiele klanten die raakvlak hebben met jouw business eerder even stilstaan bij je stand om zich af te vragen of ze hier iets aan hebben (what’s in it for me).

4. Zorg dat er “iets gebeurd” in of om je stand.
Daarbij kun je denken aan een entertainer die bezoekers in het gangpad vermaakt. Maar ook met audio/video kun je dingen doen die de aandacht trekken. Wij hadden al eens succes met een virtuele host op onze stand. Deze geprojecteerde dame trok veel bekijks.

5. Zorg voor bezoekers op je stand.
Klinkt een beetje als het kip-en-ei verhaal maar net als bij lege restaurants nodigt een lege beursstand niet echt uit om in gesprek te komen. Als er al de nodige bezoekers in gesprek zijn met de standbemanning dan is er blijkbaar iets interessants te halen wat weer nieuwe bezoekers trekt.

6. Geurmarketing?
Heb je wel eens gedacht aan het verspreiden van een aangename geur op je beursstand (geurmarketing)? Ook daarmee kun je de aandacht trekken. Ideaal is als je een relevante geur kunt verspreiden die past bij je product maar toch hoeft dat niet perse. Een tijdje geleden was ik op een beurs waar op een stand stroopwafels werden gebakken (over Stopping Power gesproken). De heerlijke geur hiervan rook je al van afstand.

7. Laat stand bemanning of hostesses iets uitdelen in de gangpaden.
Een lekkere espresso, stroopwafel, leuke premium of een gratis product, allemaal goed. Driekwart van de bezoekers die iets gratis aangeboden krijgt accepteert dit ook. Waarna het eenvoudig is om kaartjes uit te wisselen.

8. Zorg voor een actieve stand bemanning.
Er is al veel gezegd en geschreven over de rol van de stand bemanning. In feite zijn zij misschien wel de belangrijkste factor in het creëren van Stopping Power. Toch blijkt het op de juiste wijze benaderen en aanspreken van bezoekers nog best lastig. De stand bemanning een beurstraining laten volgen voorafgaand aan de beurs is dan ook zeker een goed idee.

De valkuil van Stopping Power

De valkuil van stopping power creëren zie je op veel beurzen gebeuren. Je hebt veel tijd en energie gestoken om maar met zo veel mogelijk bezoekers in contact te komen. Helemaal goed (het contact is gelegd) maar het belangrijkste komt pas daarna. Want zodra het contact met een nog willekeurige bezoeker is gelegd moet door stellen van de juiste vragen wel zo snel mogelijk achterhaald worden of deze bezoeker ook echt interessant is voor jouw bedrijf. Als dit het geval blijkt is er ruimte voor een beursgesprek . Is dit echter niet het geval is dan is het zaak om op een nette en voor de bezoeker plezierige manier afscheid te nemen, zeker als het druk is op de stand (is dit niet het geval dan is het misschien handig toch nog even in gesprek te blijven – zie punt 5). Het filteren van de bezoekers waarmee je door het realiseren van stopping power in contact bent gekomen is dus cruciaal. Stopping Power creëren is immers een middel en geen doel op zich.

Michel Rijnberg
www.expodisplayservice.nl

 

One thought on “Stopping power: succesfactor of modekreet?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *