7 Social media tips voor je volgende vakbeurs

7 Social media tips voor je volgende vakbeurs
7 Social media tips voor je volgende vakbeurs
Rate this post

Social media en een vakbeurs gaan uitstekend samen. Gebruik Twitter, Facebook en YouTube voor het werven van meer bezoekers en klanten. In dit artikel krijg je 7 tips.

Social media is een goedkope en laagdrempelige manier om meer bekendheid te geven aan je beursdeelname. Je kunt er bezoekers mee werven, contact zoeken met mogelijke businesspartners en het imago van je onderneming versterken.

Doe je nu niets met social media, begin dan in elk geval met luisteren. Met een programma als Hootsuite  zoek je eenvoudig op je bedrijfsnaam binnen verschillende netwerken. Krijg je een compliment of levert iemand kritiek, dan kun je daar meteen op reageren en voorkom je eventuele imagoschade.

Social media inzetten op een vakbeurs is gratis…. of toch niet?

De inzet van social media is weliswaar gratis, maar het kost wel tijd. Om maximaal resultaat te behalen is het daarom verstandig een social media strategie te bepalen. Het boek ‘Social media strategie in 60 minuten’ van Jarno Duursma kan je daarbij helpen.

Heb je geen tijd of zin om een uitgebreide strategie uit te stippelen, sta dan eens stil bij de volgende vragen:

  • Welke bedrijfsdoelen wil ik bereiken met social media?
  • Met welke mensen wil ik contact komen?
  • Wat wil ik dat die mensen doen?
  • Kan ik dit meetbaar maken?

Ze dwingen je na te denken over de tijd die je in social media wilt steken.

Tip. Je social media succes meten kan onder andere met een programma als Google Analytics. Hiermee zie je bijvoorbeeld hoeveel bezoekers via Twitter, Facebook of YouTube op je website komen en wat ze er doen. Wegen de opbrengsten op tegen de tijd die je erin steekt?

Social media succes op een vakbeurs in 7 handige tips

Wil je social media succesvol inzetten op je volgende vakbeurs, maar weet niet waar je moet beginnen? Dan zijn dit 7 praktische tips voor Twitter, Facebook en YouTube.

Social media tips voor je volgende vakbeurs: Twitter

1. Tweet redenen waaromen mensen je stand moeten bezoeken

Twitter is wereldwijd ongekend populair en de meest gebruikte berichtendienst. In Nederland zijn zo’n 5 miljoen geregistreerde accounts, waarvan er 1,3 miljoen maandelijks actief tweeten. Daar zitten ongetwijfeld potentiële klanten bij. Laat via Twitter weten waarom bezoekers naar de beurs moeten komen en ze je stand moeten bezoeken. Attendeer ze bijvoorbeeld op:

  • Speciale acties
  • Een competitie
  • Nieuwe producten
  • Demonstraties etc

Dit soort berichten kun je op de beurs zelf verspreiden, maar ook in de voorafgaande weken met een online dienst als Hootsuite, Tweetdeck of Buffer. Hiermee plan je berichten eenvoudig in, zodat ze later automatisch geplaatst worden. Je hebt er geen omkijken meer naar.

2. Gebruik de #hashtag van het evenement

Op Twitter volgen berichten elkaar razendsnel op. Om orde in de chaos te scheppen zijn hashtags in het leven geroepen. Dit zijn woorden voorafgegaan door een # (bijvoorbeeld #dwdd voor het tv-programma De Wereld Draait Door) die automatisch veranderen in een link. Klikt iemand op de link dan ziet hij alle berichten die met hetzelfde woord ‘gelabeld’ zijn.

Vakbeurzen en evenement hebben meestal een eigen #hashtag. Achterhaal deze in aanloop naar de beurs en verwerk hem in je tweets. Zoekt iemand op de hashtag, dan staan jouw berichten in het overzicht.

Download gratis e-book / whitepaper Checklist beursdeelname. Kijk snel op het Expo Blog!

7 Social media tips voor je volgende vakbeurs

Social media tips voor je volgende vakbeurs: Facebook

3. Maak een Facebook-bedrijfspagina

Facebook is mateloos populair voor privézaken, maar het netwerk is inmiddels zo groot dat je er ook zakelijk niet omheen kunt. Zo trekt Facebook dagelijks net zo veel bezoekers als het complete internet in 2004 en zijn er bedrijven met tienduizenden fans, die graag op de hoogte gehouden worden.

Beginnen met Facebook is niet moeilijk. Maak een bedrijfspagina aan en nodig mensen uit je pagina leuk te vinden. Ze zien dat je berichten in hun nieuwsoverzicht. De kunst van Facebook is dat je het luchtig houdt. Plaats geen gortdroge persberichten, maar schrijf korte, onderhoudende berichten en ga op een persoonlijk niveau de dialoog met klanten aan.

4. Plaats video’s en foto’s van beursdeelnames

Facebook is erg visueel ingesteld. Grappige afbeeldingen en prikkelende foto’s worden daardoor beter bekeken dan tekstberichten. Plaats daarom regelmatig foto’s en video’s van beursdeelnames op je Facebook-pagina. Voorbeelden zijn:

  • Foto’s van nieuwe producten in je stand
  • Foto’s van innovatieve producten van anderen
  • Een video van iemand die een prijs bij je wint etc

Misschien kun je ook iets opvallends verzinnen bij je stand, waarmee bezoekers spontaan op de foto willen. Combineer het al dan niet met een prijsvraag (deel dit op Facebook en win…). Het levert gratis publiciteit op.

Tip. In Powerpoint maak je eenvoudig mooie graphics, zoals een prikkelende uitnodiging voor je volgende evenement. Sla de dia op als afbeelding en plaats hem op Facebook.

5. Attendeer bekenden en collega’s op ontwikkelingen en trends
Op Facebook kun je berichten schrijven op de tijdlijn van anderen. Op deze manier kun je afwezigen attenderen op voor hen interessante producten en diensten. Je denkt mee en dat wordt vaak gewaardeerd.

Social media tips voor je volgende vakbeurs: YouTube

6. Voeg je bedrijfsnaam toe aan video’s

Met een smartphone of eenvoudige digitale camcorder maak je tegenwoordig prachtige opnames, die je zo op YouTube zet. Dit is erg interessant voor een vakbeurs. Maak een sfeerverslag, interview prominente deelnemers of maak demonstratievideo’s.

Zet je de videobeelden op YouTube, voeg er dan ook je bedrijfsnaam en eventueel de naam van de vakbeurs aan toe. Dit kan met een ‘overlay’ in YouTube zelf, maar er zijn ook apps en eenvoudige bewerkingsprogramma’s die je filmpjes een professionele touch geven.

7 Social media tips voor je volgende vakbeurs

7. Maak voor en na de beurs video’s

Neem je binnenkort deel aan een beurs, maak dan een aankondigingsvideo. Vertel waarom mensen naar de beurs en je stand moeten komen en wat ze er kunnen verwachten. Na afloop kun je video’s plaatsen van enthousiaste bezoekers, productdemonstraties en sfeerimpressies.

Verwerk op YouTube in de titel en omschrijving van de video ook zoekwoorden, de woorden waarop mensen zoeken in Google. Dit zijn bijvoorbeeld je bedrijfsnaam en de naam van de vakbeurs. Als iemand hier nu op zoekt is de kans groot dat je video hoog verschijnt bij de zoekresultaten. Via YouTube levert het je misschien weer een nieuwe klant op.

Download gratis e-book / whitepaper Checklist beursdeelname. Kijk snel op het Expo Blog!

Combineer verschillende netwerken voor je beurs

Dit artikel zoomt in op de mogelijkheden van Twitter, Facebook en YouTube. Er zijn echter meer netwerken, zoals LinkedIn, Pinterest, Instagram, Google+ en Flickr. Wil je deze ook inzetten, dan is een programma als Hootsuite, Buffer of Tweetdeck onmisbaar. Hiermee plaats je berichten eenvoudig op meerdere netwerken tegelijk.

Wil je verschillende netwerken inzetten, bedenk dan van te voren wel of je voldoende tijd hebt om ze te onderhouden. Social media draait om interactie en als je de dialoog niet aangaat kan het averechts werken. Met de 7 tips uit dit artikel heb je in elk geval voldoende handvatten voor het succesvol inzetten van social media op je volgende beurs.

Lees ook over het promoten van je beursdeelname

 

One thought on “7 Social media tips voor je volgende vakbeurs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *