7 dingen die je moét regelen voor je deelneemt aan een beurs

7 dingen die je moét regelen voor je deelneemt aan een beurs
4.5 (90%) 6 votes

Succesvol deelnemen aan een publieks- of vakbeurs hoeft niet ingewikkeld te zijn. Als je maar de juiste dingen doet. In deze blogpost lees je 7 dingen die je vooraf moét regelen. Doe je dit consequent dan staat niets jouw beurssucces meer in de weg

1. Bepaal een glasheldere marketingboodschap

Een succesvolle beursdeelname begint bij een glashelder verhaal. Bedenk vooraf heel goed wie je wilt bereiken, wat je tegen ze wilt zeggen en wat je doet als ze reageren. Maak dit zo concreet en praktisch mogelijk. Hoe doelgerichter je te werk gaat, hoe groter de kans dat je slaagt.

Kijk uit voor teveel boodschappen en doelgroepen. Als je iedereen wilt bereiken voelt niemand zich aangesproken. Maak keuzes, achterhaal wat potentiële klanten in beweging brengt en speel daar maximaal op in. Je hebt maar een kans om een eerste indruk te maken, dus grijp hem.

2. Verzamel succesverhalen, aanbevelingen en bewijsmateriaal

Kopen en verkopen draait om emotie. Mensen willen het gevoel hebben dat jij de klus het beste klaart of de beste oplossing biedt voor hun uitdagingen. Speel in op deze emotie en laat zien dat je de beursbezoeker begrijpt.

Denk bij het verleiden van potentiële klanten altijd in voordelen in plaats van specificaties. Dus niet: deze machine heeft zoveel vermogen. Maar: met deze machine klaar je het werk in de helft van de tijd, waardoor je veel meer opdrachten kunt aannemen. Kijk, dat klinkt interessant.

Benoem niet alleen voordelen, maar bewijs ze ook. Want hoewel mensen kopen met hun gevoel, zoeken ze altijd een rationele bevestiging. Die kun je bijvoorbeeld geven in de vorm van succesverhalen en aanbevelingen. Zo laat je zien dat jouw producten en diensten echt resultaat opleveren en trek je beursbezoekers gevoelsmatig én verstandelijk over de streep.

3. Formuleer meetbare en realistische doelen

Een succesvolle beursdeelname kan niet zonder meetbare doelen. Deze kun je zowel voor het eindresultaat als het proces formuleren. Waarom zijn doelen belangrijk?

  • Bepaal je volgende stap
  • Stel collega’s en jezelf verantwoordelijk voor uitgevoerde acties
  • Doelen vergroten je focus
  • Via kleine kom je verder
  • Je verspilt geen tijd aan bijzaken
  • Behaalde successen geven energie

Lees ook: Hoe succesvol was de beurs? Meet het met KPI’s

4. Lees alle praktische beursinformatie grondig door

Begin je te laat met de voorbereidingen voor een beursdeelname, dan kun je voor onverwachte verrassingen komen te staan. Voorkom ze door alle praktische beursinformatie tijdig door te lezen, en onderneem waar nodig direct actie.

Wil je je beursstand laten opbouwen, maak dan afspraken met een standbouwer voor zijn agenda vol zit. Hetzelfde geldt voor het reserveren van standruimte en – bij internationale beurzen – een hotelkamer. Wacht je te lang, dan vis je achter het net.

5. Informeer naar mogelijkheden om kosten te besparen

Vaak zijn er op een beurs mogelijkheden om kosten te besparen. Beding bijvoorbeeld korting als je via de officiële kanalen van de organisator adverteert. De genoemde prijzen zijn vrijwel altijd onderhandelbaar. Ook kun je informeren naar opties om met mede-standhouders gezamenlijk benodigdheden in te kopen.

Een beursstand kun je kopen, maar ook huren inclusief eigen drukwerk en afbeeldingen. Ook dat kan vanuit kostenoogpunt interessant zijn. In dit artikel vind je nog veel meer manieren om kosten te besparen als beursexposant.

6. Train je personeel

Een goed verhaal, een fraaie beursstand en meetbare doelen. Wat kan beurssucces nu nog in de weg staan? Gemotiveerd en betrokken personeel.

Standmedewerkers zijn essentieel voor het tot stand brengen van waardevolle gesprekken en het aantrekken van toekomstige klanten. Train ze hierin, zorg dat iedereen weet wat er van ze verwacht wordt en faciliteer dit optimaal. Dit vergroot ieders motivatie en effectiviteit.
Heb je geen budget voor training? Spreek dan in elk geval onderling verantwoordelijkheden en speerpunten af. Ook nuttig is het doen van een rollenspel, waarin je verschillende soorten bezoekers de revue laat passeren. Oefen hoe je een gesprek opent, stuurt en doelgericht afsluit. Dit gaat in het begin ongetwijfeld fout, maar daar leer je het meeste van.

7. Maak en volg een realistische planning

Wil je alle voorgaande punten goed doen, maak dan een realistische planning waar je je aan houdt. Doe je dit niet, dan schieten de voorbereidingen er door drukke werkzaamheden snel bij in. Moet je alles op het laatste moment doen, dan zorgt dit voor stress, extra kosten en minder mogelijkheden.

Bekijk ook dit stappenplan voor het plannen van een beursdeelname.

Conclusie

Succesvol deelnemen aan een beurs is niet moeilijk, zolang je maar weet wat je doet. Met bewuste keuzes, een duidelijke planning en meetbare doelen houd je grip op de voorbereiding en uitvoering. Voer je de stappen vervolgens consequent uit, dan staat niets jouw beurssucces meer in de weg.

Lees ook deze artikelen over beursmarketing:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *