Het geheim achter een succesvolle beursstand

Het geheim achter een succesvolle beursstand
4.9 (98%) 10 votes

Exposeren op een beurs vergt een flinke investering. Daarom wil je je budget bewust inzetten. Maar waar geef je je geld aan uit en wat maakt een beursstand succesvol? Dit zijn de 3 belangrijkste elementen.

Er zijn talloze manieren waarop je een bedrijf of organisatie kunt promoten. Online marketing is al jaren populair en biedt veel voordelen. Zo is het relatief goedkoop, uiterst meetbaar en – als je weet wat je doet – erg doelgericht. Maar er zijn ook nadelen, want online kijk je niemand in de ogen. Terwijl non-verbale communicatie juist zo belangrijk is voor het werven en behouden van klanten.

Event- en beursmarketing is een uiterst waardevolle aanvulling op online marketing. Door persoonlijke gesprekken met geïnteresseerden maak je blijvend indruk. Een bezoek aan een website of app is veel vluchtiger en onpersoonlijker. Combineer je beiden dan versterken ze elkaar. Online zorg je voor een eerste kennismaking, die je vervolgens in de ‘echte’ wereld verdiept.

Ga je exposeren op een beurs, dan is dat niet goedkoop. Zo moet je investeren in het ontwerp en de aankleding van een professionele beursstand en gemotiveerd personeel inzetten. Wat maakt een beursstand nou wel of niet succesvol. Dit zijn de 3 belangrijkste voorwaarden.

Ontwerp beursstand bepaalt 20% van succes

Een succesvolle beursstand moet hoogwaardig en professioneel zijn, maar hij trekt zelfstandig geen klanten aan. Dat doet de aankleding en het personeel dat erin staat wel. Investeer daarom niet al je geld in het ontwerp van de stand. Reserveer hier maximaal een kwart van je budget voor en je zit doorgaans goed.

Wil je de kosten voor het ontwerp van een beurstand lager houden? Kies dan voor een gebruiksvriendelijke en herbruikbare stand. Hier betaal je aanvankelijk meer voor, maar na enkele beurzen verdien je de kosten terug. Voorwaarde voor een herbruikbare stand is wel dat de stand er elke keer – min of meer – hetzelfde uit ziet. Wil je meer flexibiliteit, dan kun je een beursstand huren.

Design beursstand bepaalt 30% van succes

Na het ontwerp van de beursstand is de inrichting belangrijk. De juiste inrichting kan een groot verschil maken. Bij de inrichting van de stand zijn onder andere deze aspecten belangrijk:

  • Bewegingsruimte.
  • Drukwerk en beeldmateriaal.
  • De juiste setting voor prettige gesprekken.

Beursbezoekers en medewerkers willen zich comfortabel in een stand kunnen bewegen en elkaar niet in de weg zitten. Ook wil je dat er voldoende ruimte is voor een goed gesprek of het uitvoeren van een activiteit. Houd daar rekening mee bij de indeling van de stand. Het voorkomt dat je commerciële kansen mist doordat bezoekers zich niet op hun gemak voelen. Bovendien vestig je zo de aandacht op het belangrijkste element van een succesvolle stand: interactie.

Interactie beursstand bepaalt 50% van succes

Met een goed ontworpen en prettig ingedeelde beursstand staat de basis. Interactie maakt het succes compleet. Als exposant op een beurs wil je namelijk opvallen en memorabel zijn. Steek daar het meeste budget in geef bezoekers een goed gevoel. Dit doe je onder andere door ze te entertainen en kennis te delen. Bijvoorbeeld zo:

  • Geef interactieve demonstraties.
  • Organiseer een wedstrijd, bijvoorbeeld met een grappig computerspel.
  • Toon interessante informatie op een video-wall.
  • Geef beursbezoekers iets wat ze echt nodig hebben, bijvoorbeeld gratis wifi of een oplaadpunt voor hun telefoon.
  • Investeer in unieke en waardevolle give-aways.
  • Train je beurscrew in het voeren van prettige en doelgerichte beursgesprekken.

Door het meeste budget te investeren in actie gaat je stand echt leven. Bezoekers krijgen een prettig gevoel bij je en je naam blijft hangen. Blijk je vervolgens net zo goed, of zelfs beter dan een concurrent te zijn dan kloppen ze bij jou aan. Ze kennen je al en vertrouwen je. Dat gevoel bereik je alleen zo snel op een beurs.

Creëer zelf een succesvolle beursstand

Een goed ontwerp, de juiste aankleding en volop interactie bepalen het succes van je beursstand. Het klinkt zo vanzelfsprekend, maar het valt nog niet mee om deze elementen optimaal op elkaar aan te sluiten. Kun je daarbij wel wat hulp gebruiken? Laat je dan inspireren door dit blog of drink eens een kop koffie of thee met ons. We denken graag met je mee en kunnen je op alle terreinen ondersteunen. Praktisch en strategisch.

Lees ook deze artikelen over beursmarketing:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *