Pop-up wanden op beurzen en wat me daarbij zoal opvalt

In dit artikel over pop-up wanden geef ik naast een beschrijving van mijn ervaringen op beurzen inclusief de meest gemaakte fouten, tevens 7 tips om maximaal te scoren met je pop-up wand.

Pop-up wanden op beurzen en wat me daarbij zoal opvalt.jpg

Ooit waren ze nieuw. Hot. High Interest. Een ware uitvinding. Ingenieus. Kostbaar ook. De eerste pop-up wanden in de vorm zoals we die nu het meeste zien (met magneetbanen) deden eind jaren tachtig al hun intrede. Bedrijven die er één aanschaften maakten een weloverwogen keuze, er was immers flink wat budget mee gemoeid. Een mooie bedrijfspresentatie of productpresentatie was daarbij het uitgangspunt. Beslissingstrajecten van meerdere maanden waren geen uitzondering.

De prijs is flink gedaald

Maar hoe zit dat nu? Is er veel veranderd? Zijn ze nu, ruim 20 jaar later, beter? Of mooier? Wat is er veranderd? Wat in ieder geval is veranderd zijn de prijzen. Die zijn onder invloed van productie in Azië en van nieuwe en (veel) goedkopere printtechnieken en materialen een stuk lager als pakweg 10 jaar geleden. Wat ook veranderd is, is de bekendheid met pop-up wanden. Het enorme wow-effect wat ik teweeg bracht als ik zo’n systeem bij mijn klanten liet zien is er meestal niet meer. Bijna iedereen heeft ze wel eens gezien en bijna elk bedrijf dat met enig regelmaat naar een beurs of evenement gaat heeft er wel één. Of één gehad. Ja, het nieuwe is er anno 2011 wel af.

Pop-up wanden op beurzen en wat me daarbij zoal opvalt 2

pop-up wand standaard

Buizen, knooppunten, vergrendelingen, magneten of stelvoetjes?

Ik zal het maar meteen toegeven. Ik ben een behoorlijke freak. In alle bescheidenheid mag ik ook wel zeggen dat ik er best veel van weet. Ik heb in de afgelopen 20 jaar veel tijd en energie gestoken in het analyseren van de verschillende van de verschillende merken, de voordelen en de nadelen en de technische kenmerken. Dunne buizen, dikke buizen, glasfiber buizen, geschroefde knooppunten, stelvoetjes, magneetbars (al dan niet opvouwbaar of met magneet-op-magneet), zelfvergrendeld (selflocking) of met (magneet)sluitingen, enz. enz. Ik was nauw betrokken bij het verbeteren van bestaande systemen, het ontwikkelen van nieuwe typen en van diverse accessoires en nieuwe toepassingsmogelijkheden.

Toch lijken veel hedendaagse gebruikers helemaal niet geïnteresseerd in de kwaliteit of in de technische eigenschappen van de systemen. Op zich nog wel te begrijpen als er dan in ieder geval heel veel aandacht aan de communicatie en aan de prints en magneetbanen besteed zou zijn. Maar ook dat is niet altijd het geval.

Pop-up wanden op beurzen en wat me daarbij zoal opvalt 3

rechte pop-up wand

Lopend op beurzen val ik steeds vaker in verbazing

Door de goede bekendheid, het grote aantal aanbieders en de lage prijzen lijkt het wel alsof het doel van een pop-up wand of pop-up stand wordt vergeten. Het lijkt wel alsof een pop-upwanden net als kantoorartikelen gebruiksartikelen zijn geworden. Oh ja, we hebben binnenkort een beursje, we moeten nog even een zo’n pop-up wandje bestellen, zo lijkt het vaak te gaan. Waarna er vervolgens een paar websites worden afgestruind en er snel “zo’n wandje” wordt besteld. Tenminste, dat idee krijg ik vaak als ik over een beurs loop. Want aan heel van deze portable stands mankeert nogal wat. Hierbij mijn balans:

Pop-up wand kommer en kwel top 7

  1. Pop-up wanden waarbij de eindbanen (eindkappen) ofwel loslaten danwel in zijn geheel zijn weggelaten. Een armoedige uitstraling is het gevolg
  2. Verlichting die gemakshalve is thuisgelaten (want ach, er is toch al licht op de beurs aanwezig), verlichting die niet werkt of te weinig verlichting. Stands of beurswanden met onvoldoende licht vallen minder of en leveren in aan uitstraling. Tewijl het zo eenvoudig is en bijna niets kost
  3. Banen vol met deuken, vlekken, hobbels en bobbels
  4. Baliekoffers waarbij de print ontbreekt. Met als gevolg dat er een (hopelijk) charmante dame of heer achter een kale en vaak beschadigde koffer staat. Niet echt goede reclame voor het bedrijf in kwestie
  5. Systemen of frames die overduidelijk zijn verbogen of gebroken. En soms “subtiel” zijn gerepareerd met ducktape en tieraps
  6. Pop-up wanden voorzien van velcro of brushnylon waar op knullige wijze “home-made” prints ( beschikt bijna elk bedrijf wel over een kleuren copier of printer) tegenaan zijn geplakt (in het beste geval recht…)
  7. Wanden waar over de “oude tekst” of prijzen (die blijkbaar niet maar actueel is) op lelijke wijze posters, prints of stickers overheen geplakt zijn. Er was wel budget om deel te nemen aan de beurs (vierkante meters, personeelskosten, reiskosten, hotelkosten etc. etc.) maar niet meer voor een paar nieuwe banen. Jammer.

bPop-up wanden op beurzen en wat me daarbij zoal opvalt 3

 

pop-up wand in hoekopstelling

Zijn deze bedrijven dan allemaal nieuwkomers op beurzen? Of misschien kleine lokale bedrijfjes voor wie “meedoen belangrijker is als winnen”(??)  Nou nee. Veel van deze bedrijven (soms met klinkende namen) spenderen heel veel budget aan advertenties, commercials, brochures, huisstijl en websites. En ook voor hun jaarlijks terugkerende beurs wordt er een prachtige “custom-made” beursstand ontworpen en gebouwd. Maar is de beurs of congres dan wat kleinschaliger, dan is een kapotte, of verouderde mobiele wand blijkbaar ineens goed genoeg. En komt het allemaal niet meer zo nauw. Ik snap dat niet.

Vooral omdat de kosten van een echt mooie mobiele presentatie of pop-up wand in vergelijking met andere marcom-activiteiten vaak klein zijn. En het effect groot. Met iets meer aandacht en budget zijn vaak grote sprongen te maken. Sprongen waarmee je bedrijf zich echt kan onderscheiden en kan opvallen. Ook met een “simpele” pop-up stand.

7 tips om je presentatie met een pop-up wand aantrekkelijk te maken én te houden

1. Welke vorm voor je pop-up stand of beurswand?

De meest bekende en gebruikte vorm is de halfronde vorm. En daar is niet mis mee. Maar bekijk naast de standaard halfronde variant ook eens rechte varianten, varianten met een hoek of gekoppelde varianten waarbij van 2 of 3 pop-up systemen 1 grotere gemaakt wordt. Deze hebben een heel andere “look” die misschien wel heel goed past bij jouw bedrijf of product. Sommige van deze systemen zijn bovendien modulair te vergroten en verkleinen voor extra flexibiliteit. Door af te wijken van de standaard (en dus op te vallen in de massa) kunnen soms opvallende en bijzondere resultaten worden geboekt.

2. Zet je pop-up wand ruim van tevoren op en check deze op essentiële punten. 

Zo voorkom je verrassingen en heb je nog de tijd om problemen te fixen. Kapotte frames kunnen bijna altijd wel gerepareerd worden en ook nieuwe magneetpanelen zijn meestal redelijk snel te regelen. Moeten banen die door intensief gebruik minder mooi zijn geworden toch vervangen worden dan is dat een mooi moment om na te denken over een nieuwe lay-out met een nieuwe, attractieve en pakkende communicatie.

3. Vervang beschadigde panelen.

Ja ik hoor je al roepen voor eigen parochie te preken;). Maar echt, ga niet op een beurs, congres of evenement staan met panelen die overduidelijk beschadigd zijn want het ziet er armoedig uit. Vervang deze en zet je imago niet op het spel.

4. Besteed aandacht aan de verlichting

Het effect van directe verlichting op de pop-up wand is erg belangrijk. Bespaar daar nooit op. In communicatie is minder meestal meer, maar dat geldt zeker niet voor de hoeveelheid licht op je beurswand. Veel stands zijn letterlijk en figuurlijk onderbelicht. Naast de standaard halogeenverlichting kun je tegenwoordig ook kiezen voor moderne LED verlichting. Let daarbij echter wel op de kleur van het licht want die is, afhankelijk van het type, soms te “koud”. Er zijn echter ook heel goede LED lampen verkrijgbaar tegen acceptabele prijzen.

5. Bekijk eerst wat je koopt

Ik weet het, we leven in een online tijdperk. En ook ik koop daar waar mogelijk mijn producten zoveel mogelijk online vanachter mijn luie (bureau)stoel. Maar met online kopen van je pop-up wand neem je wel risico. Het gaat tenslotte om je (beurs)presentatie. En alhoewel de wanden er op de website van de leverancier altijd even mooi uit zien weet je nooit of dat “live” ook wel het geval is. Beter eerst even checken dus.

Maar er is nog een reden om eerst eens te gaan kijken bij de potentiële leverancier. Want een goede leverancier kan je, zeker als je nog niet zo ervaren bent met het organiseren van je beursdeelname, goede adviezen geven en je behoeden voor fouten. En je zodoende dus helpen om je beursdeelname tot een succes te maken.

6. Plan toekomstige aanpassingen

En maak daar budget voor vrij. Bij goed gebruik zal de pop-up wand zelf (het frame) jarenlang mee gaan. Maar de vraag is of je communicatie dat ook doet. Nieuw product? Nieuwe doelgroep? Nieuwe huisstijl? Aantrekkelijke beursaanbieding? Dan moeten ook je panelen aangepast worden.

7. Eenvoudige accessoires geven je presentatie meerwaarde

Ook een eenvoudige pop-up wand kan er super uitzien, zelfs in de meest standaard uitvoering. Toch helpen zinvolle accessoires om het creëren van onderscheidend vermogen. Daarbij kun je denken aan:

  • Vitrines voor productpresentatie
  • Ingebouwde LCD schermen
  • Folderschappen en folderrekken
  • Bijpassende balies
  • Ipad standaards
  • Extra modules die kunnen worden aangekoppeld

Conclusie

Voor het maken of inrichten van een beursstand zijn pop-up wanden of pop-up stands nog steeds fantastische hulpmiddelen. Door de aantrekkelijke prijs van standaard uitvoeringen zijn deze systemen voor een heel grote groep bedrijven bereikbaar. Door gebruik te maken van slimme accessoires kun je je presentatie “customisen” en extra uitstraling geven. Door te kiezen voor een vorm die afwijkt van de veel gebruikte halfronde vorm krijgt kun je de stand of wand nóg meer laten onderscheiden. Geef je “beursdisplay” wel de nodige aandacht en check regelmatig of die er nog voor 100% representatief uitziet. Budgetteer en vervang met enige regelmaat (voor zover noodzakelijk) de prints laat eventuele gebreken meteen herstellen.


Zelf deelnemen aan een beurs?

Wij helpen je graag met een creatieve en efficiënte beursstand afgestemd op jouw wensen, eisen en budget!

  • Neem contact op met één van onze stand adviseurs voor een vrijblijvend advies
  • Kom inspiratie opdoen in één van onze showrooms en bespreek met ons je wensen
  • Vraag nu meteen al een gratis 3D design aan voor jouw volgende beurs/beurzen

Je kunt ons bereiken op 055-3238555 of op info@expoexhibitionstands.nl

Beursstand Design Selector

Op zoek naar innovatieve beursstands?

Meer dan 900 beursstand design ideeën, inclusief prijs voor aankoop of huur voor uw volgende beursuitstraling.

Uw nieuwe beursstand
Beursstand aanvragen

Op zoek naar een innovatieve beursstand?

Laat ons alle vragen weten en wij nemen contact met u op.

Modificaties nodig? Geef ons specifieke informatie en wij creëren een gepersonaliseerd ontwerp voor je.

Op zoek naar rebranding? Geef ons de details en ontvang gratis een ontwerp

Mijn Stand Ideeën

My Stand Ideas
Call Me Back
Book A Demo
:

Deze website maakt gebruik van cookies om je de best mogelijke functionaliteit te bieden. Als je doorklikt, ga je akkoord met ons cookiebeleid Meer informatie

×